Filtr samochodowy jest jednym z ważniejszych elementów każdego układu znajdującego się w samochodzie. Jego zadaniem jest ochrona silnika przed przedostaniem się niechcianych ciał obcych, pyłów, czy brudu, jak również podniesienie komfortu jazdy. Warto mieć na uwadze, że każde auto posiada kilka filtrów, które trzeba regularnie wymieniać. Dobrze jest zainteresować się tym tematem i zastanowić, o jakie rodzaje filtrów należy zadbać.
Każda osoba, która jeździ autem, powinna zdawać sobie sprawę z faktu, że istnieją różne rodzaje filtrów samochodowych. Warto je znać i umieć sprawdzić ich stan, aby mieć pewność, że pojazd działa bez zarzutu i nie dojdzie do awarii. A czego dokładnie szukać?
Pierwszym z filtrów, o który należy dbać, jest filtr powietrza. Jego głównym zadaniem, jak sama nazwa wskazuje, jest oczyszczenie powietrza dostającego się do silnika z pyłów i zanieczyszczeń. Każdy element produkowany jest ze specjalnego materiału, który nie ulega zawilgoceniu i ma porowatą strukturę.
Kolejnym elementem, o którym nie można zapominać, jest filtr paliwa, dzięki któremu można oczyścić paliwo (zarówno benzynę, jak i olej napędowy) z cząstek stałych. Co więcej, jeśli auto napędzane jest olejem, wspomniany element oddziela cząstki wody, które mogą znajdować się w paliwie. W autach napędzanych benzyną nie ma tego problemu, ponieważ woda oddzielana jest przy użyciu tzw. filtra wstępnego, który umieszczony jest niezależnie w zbiorniku na paliwo.
Filtr oleju jest następnym, niezwykle ważnym elementem, o którym nie można zapominać. Jego głównym zadaniem jest eliminacja wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, które pojawiają się w momencie zużywania silnika. Warto skupić się na tym elemencie, ponieważ od jakości filtra oleju zależy w dużej mierze poprawne działanie układu smarowania, a w konsekwencji również silnika. Warto mieć także na uwadze, że istnieją różne rodzaje tego filtra. Najczęściej spotykane to:
Ostatnim z filtrów, który należy wymieniać, jest filtr kabinowy, czyli element odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza przedostającego się do wnętrza kabiny samochodu. Stosowany jest przeważnie w samochodach, które wyposażono w klimatyzację.